Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w związku z prowadzeniem działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej
Jednostki
organizacyjne ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 ustawy
o ochronie przeciwpożarowej, przetwarzają dane osobowe w związku z prowadzonymi
działaniami ratowniczymi, w tym dane, które trafiają do systemu
teleinformatycznego zwanego Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży
Pożarnej (SWD PSP),
o którym mowa w art. 14g ww. ustawy. Niniejszy dokument jest związany z
wypełnieniem obowiązków określonych w art. 13 ogólnego Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych
w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Współadministratorzy danych
Współadministratorami danych osobowych przetwarzanych w SWD PSP są: Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej, komendanci powiatowi (miejscy) Państwowej Straży Pożarnej, Rektor-Komendant Szkoły Głównej Służby Pożarniczej i komendanci szkół Państwowej Straży Pożarnej.
Informacje o siedzibach i danych kontaktowych poszczególnych współadministratorów są dostępne na stronie https://www.straz.gov.pl/kontakt/jednostki_organizacyjne_psp.
Wspólne uzgodnienia między Współadministratorami
Współadministratorzy uzgodnili zakres odpowiedzialności oraz podział zadań związanych
z przetwarzaniem danych osobowych w ramach Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej. Szczegóły uzgodnień są dostępne na stronie www.straz.olesnica.pl
Punkt kontaktowy
Współadministratorzy ustali wspólny punkt kontaktowy do którego można zwracać się z wszelkimi sprawami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej. Zapytania należy kierować na adres poczty elektronicznej iod@kgpsp.gov.pl
Niezależnie od powyższego możliwe jest realizowanie wszelkich praw osób związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych wynikających z RODO wobec każdego ze współadministratorów odrębnie.
Cel, podstawa, sposób i zakres przetwarzania
Dane
osobowe są przetwarzane w oparciu art. 6 ust
1 lit c, d i e RODO – w celu w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub
środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem, w
zakresie niezbędnym do realizacji zadań wynikających
z ustawy o ochronie przeciwpożarowej, uzyskane w związku z prowadzeniem działań
ratowniczych oraz obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w art. 2 pkt 2
ustawy
z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego,
W ramach Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej przetwarzane są w szczególności dane osobowe osoby zgłaszającej oraz osób, których zgłoszenie dotyczy oraz osób poszkodowanych, właścicieli lub zarządców obiektów, wobec których prowadzone są działania jednostek ochrony przeciwpożarowej.
Odbiorcami danych są jednostki organizacyjne PSP oraz inne organy na mocy przepisów odrębnych ustaw. Dane osobowe podlegają przeglądowi, nie rzadziej niż co 5 lat od dnia ich uzyskania, a także są przechowywane wyłącznie przez okres niezbędny do realizacji zadań wynikających z ustawy. Nie będą one także przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej. Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym i jest obowiązkowe. Przetwarzanie podanych danych osobowych nie będzie podlegało zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.
Realizacja praw osób, których dane dotyczą
W związku z przetwarzaniem danych osobom, których dane dotyczą w przysługuje prawo do:
- żądania od administratora dostępu do treści swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania;
- wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Urząd Ochrony Danych Osobowych (00-193 Warszawa, ul. Stawki 2, tel. 22 531 03 00, fax. 22 531 03 01, www.uodo.gov.pl ), w sytuacji stwierdzenia, że przetwarzanie narusza przepisy RDOD.
Ograniczenia
- Współadministratorzy na mocy art. 14h ust 2 ustawy o ochronie
przeciwpożarowej wykonują obowiązek informacyjny o którym mowa w art. 13 ust 1
i 2 RODO przez udostępnienie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej na
swojej stronie podmiotowej lub na swojej stronie internetowej oraz w widocznym
miejscu
w siedzibie. - Osoba występująca z żądaniem na podstawie art. 15 RODO obowiązana jest do podania informacji o okolicznościach zdarzenia, którego to żądanie dotyczy, w tym daty i miejsca zdarzenia oraz numeru telefonu, z którego zostało wykonane połączenie dotyczące powiadomienia o zdarzeniu.